Přejít k navigační liště

Zdroják » Různé » Adobe MAX 2010: 3D Flash a další novinky

Adobe MAX 2010: 3D Flash a další novinky

Články Různé

GPU akcelerované 3D ve Flashi, AIR pro Google TV, HTML5 animátor, Digital Publishing – to vše přinesl letošní Adobe MAX. Novinky potěší nejenom Flash a HTML5 vývojáře, ale i grafiky, kteří cílí svůj obsah na tabletové zařízení. Pokud jste nestihli živý přenos, máme pro vás menší shrnutí přímo z Los Angeles.

Zahájení MAXu probíhalo v duchu Connect, Discover, Inspire, kdy se na pódiu objevili tři tvůrci a jejich práce se dynamicky propojila v jednotné vystoupení. Joa Ebert programoval živě hudební visualizer pomocí nových 3D API, Erik Natzke kreslil ve své multidotykové aplikaci grafiku, která se projevila ve vizualizéru, a poslední byl hudební skladatel, který ve flashové aplikaci Audiotool.com komponoval skladbu, která poháněla vizualizér.

Flash a nové 3D API

Jedním z největších požadavků vývojářů na Flash je určitě rychlost. 3D her ve Flashi už vzniklo poměrně dost, ale nikdy nebyly schopné konkurovat konzolovým ani desktopovým 3D hrám. V aktuálním Flashi lze renderovat maximálně několik tisíc trojúhelníků s FPS okolo 30, v novém bude možné renderovat miliony trojúhelníků okolo 60 FPS (i více) v HD rozlišení.

Jedná se o low-level API, které umožňuje rendering v DirectX či OpenGL – záleží na aktuálním systému a preferencích vývojáře. V tuto chvíli Adobe spolupracuje s partnery jako Alternativa 3D, Away 3D, Yoghurt 3D, Flare 3D apod. na podpoře nového 3D API v těchto 3D frameworcích, které výrazně usnadňují vývoj 3D aplikací a her.

Ve srovnání s WebGL se jedná o velmi podobný princip, nicméně Flash poskytne tvůrcům prostředí nezávislé na prohlížeči, navíc se všemi možnostmi, které ve Flashi už jsou.

Hlavní perlou keynote byla závodní hra MAX Racer ovládaná USB volantem s P2P multiplayerem. (Na hře spolupracoval autor článku několik posledních měsíců s Alternativa Platform a Mythos Labs.)

Více se o MAX Raceru můžete dočíst na autorově blogu: http://www.flashre­altime.com/max-racer-multiplayer/

Podpora herních konzolí ve Flash Playeru

USB volant, PS3 a XBox gamepad, Nintendo Wii Remote a další zařízení standardu HID budete moci používat k ovládání např. Facebookových her. Kevin Lynch na keynote ukázal, jak funguje propojení volantu s výše zmíněnou 3D hrou MAX Racer.

StageVideo – GPU akcelerace pro video

Nové StageVideo API, které se objeví v budoucím Flash Playeru, výrazně sníží nároky na CPU. Video se nyní bude renderovat pomocí OpenGL, což v kombinaci s již aktuálně dostupnou akcelerací dekodóvání H.264 videa ve Flash Playeru 10.1 povede k vytížení u HD videa 1080p na cca 20% CPU na MacBooku a 0–2% CPU na herním desktopovém stroji s Windows.

3D video s NVIDIA 3D Vision

Pokud jste byli někdy v 3D kině, tak tahle novinka se vám bude líbit. 3D videa si nově budete moci přehrát ve Flash Playeru pomocí technologie NVIDIA 3D Vision. Stačí mít k dispozici 3D brýle a display a můžete si tak vychutnat streamované video v 3D přímo z webové stránky. Podpora velkých portálů se očekává v brzké době. YouTubě už v této oblasti postupně experimentuje a nativní podpora v 3D videa ve Flashi posune zážitek z internetových videí zase o krok dál.

Software pro HTML5 s podporu JQuery – Adobe Edge

Adobe Edge je něco jako Flash Catalyst, ale pro HTML5. Nastavíte si stavy, interakci a animace. Budete tak schopní vizuálně tvořit HTML5 stránky bez nutnosti psaní kódu. Adobe Edge navíc na pozadí pracuje se standardně používaným JQuery.

Digital Publishing Suite – časopisy pro tablety

Digital Publising Suite umožňuje převést tištěný časopis do tabletu. V tuto chvíli je podporován iPad a byla představena i verze pro Android.

Můžete si zvolit, jestli chcete pixel-perfect fixed layout, který je hodně postaven na bitmapách, ale zaručí přesnou podobu a umožní vám větší volnost v kreativitě. Nebo Adaptive layout, který umožňuje reflow textu, používá HTML a lépe se adaptuje na různé rozlišení více zařízení.

Ukázka časopisu od Marthy Stewart, která přišla osobně ukázat na stage, jak jejich digitální časopis vypadá. (Martha je v USA něco jako Přemek Podlaha nebo Pták Loskuták v ČR – pozn.aut.)

Digital Publishing od Adobe používá např. populární Wired – viz video.

Adobe bude přispívat do WebKitu

Dalším trhákem keynote byl příslib Adobe k přispívání do WebKitu, zejména v oblasti typografie. Adobe chce využít zkušenosti, které nabylo za léta tvorby DTP softwarů jako InDesign, a přispět tak k rozvoji HTML5 a CSS3.

První věcí, o kterou se podělí, je dynamické obtékání textu. Více ve videu.

64-bitový Flash Player a GPU akcelerace v IE9

64-bitový Flash Player s označením SQUARE byl sice představen už minulý měsíc, ale stále rezonuje v komunitě. Důležitým faktorem je také podpora HW GPU vykreslování v Internet Exploreru 9, kde Flash Player využívá akcelerace, která je k dispozici pro HTML5. Ke stažení na Adobe Labs.

Nový Flash Builder „Burrito“ a Flash Catalyst „Panini“

Nové verze přináší řadu novinek, například roundtrip a zpětné doskinování komponent z Flash Builderu ve Flashi Catalyst, vylepšený editor kódu a podporu pro mobilní vývoj. Stahujte na stránkách Builderu a Catalystu.

Mobilní Flex

Jedná se novou optimalizovanou verzi Flexu pro tvorbu mobilních aplikací. Celá koncepce se nese v duchu dotykových zařízení. SDK s názvem „Hero“ je ke stažení.

Adobe MAX Companion – ukázka mobilní Flexové aplikace (k dispozici v Android Marketu):

AIR 2.5 pro Android k dispozici

V Android Marketu si nyní můžete stáhnout AIR. Nově je také k dispozici rozšíření pro Flash CS5.

AIR SDK pro RIM BlackBerry Playbook

Na keynote byl představen mimo jiné i BlackBerry Playbook, tablet od RIMu. Zajímavostí je, že má plný multitasking a řada základních aplikací je vytvořena v AIRu. Dá se tak říct, že podstatná část PlayBooku je AIR samotný.

RIM vyhlásil soutěž pro AIR vývojáře. Vytvořte skvělou aplikaci a RIM vám dá PlayBook zdarma.

AIR pro Google TV

Kromě Flash Playeru se na Google TV brzy objeví i AIR pro tvorbu standalone aplikací. Ideální platforma pro hry, video přehrávače, news aplikace apod. z pohodlí vašeho gauče.

Adobe InMarket

Možnost distribuce vaších AIR aplikací do různých mobilních marketů z jednoho místa. Nahrajete vaši AIRovku do InMarketu a Adobe se postará o jeho distribuci, statistiky a monetizaci v Android Marketu a dalších (BlackBerry, apod.).

Motorola Droid pro každého!

Finále keynote se neslo v duchu dárků a každý účastník dostal Android telefon Motorola Droid!

Komentáře

Subscribe
Upozornit na
guest
2 Komentářů
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
pas

Klobouk dolů. Před půl rokem Steve Jobs označil Adobe za línou firmu, Flash za nevhodný pro mobilní zařízení a doporučil, aby se Adobe radši zaměřila na nástroje pro HTML5.

Po půl roce líná firma představuje nástroje pro HTML5 a s nevhodností Flashe pro mobilní zařízení se to má tak, že jeden z hlavních konkurentů Applu si Flash/AIR vybírá jako primární aplikační vrstvu pro OS svého tabletu.

Erender

Vyborne Tome. Po dlhom case som sa docital zopar velmi zaujimavych informacii, pootvaral som si dalsich x zaloziek – uz su nachystane az sa do nich zacitam. Velmi ma tesi aktivita Adobe v smere k mobilnym zariadeniam a k androidu. Caka nas krasne obdobie. Ja sa zaujimam o flexove aplikacie a vsetko toto vnimam veeeelmi pozitivne.

Enum a statická analýza kódu

Mám jednu univerzální radu pro začínající programátorty. V učení sice neexistují rychlé zkratky, ovšem tuhle radu můžete snadno začít používat a zrychlit tak tempo učení. Tou tajemnou ingrediencí je statická analýza kódu. Ukážeme si to na příkladu enum.