Přejít k navigační liště

Zdroják » Rozhovory » Marek Prokop: SEO není optimalizace pro vyhledávače

Marek Prokop: SEO není optimalizace pro vyhledávače

Články Rozhovory, Různé

Zeptali jsme se Marka Prokopa na problematiku SEO. Kdo víc rozhoduje o návštěvnosti stránky – uživatel nebo vyhledávač? Kde může autor zveřejňující text na webu udělat chybu? Jak definovat SEO? Existuje ideální vyhledávač? Odpovědi najdete uvnitř.

Dnešní rozhovor je celý věnován problematice SEO. Jedná se o zkrácenou verzi původně velmi rozsáhlého rozhovoru, který jsem formou debaty po několik týdnů vedl s Markem Prokopem. Místy proto odborná přesnost musela ustoupit čtivosti výsledného rozhovoru, děkujeme za pochopení.

Představme si člověka, který napsal zajímavý text na web (může to být čtenář Zdrojáku, říkejme mu Kamil). Kamil po několika týdnech zjišťuje, že mu z vyhledávačů na stánky skoro nikdo nechodí. Dívá se do vyhledávačů a v nich je nad jeho stránkou řada jiných výsledků. Kde mohl udělat chybu?

Kamil chce návštěvníka z vyhledavače a měl by si uvědomit, co vše se musí stát, aby ho získal. Vezměme to od konce:

7) Někdo musí kliknout na odkaz na jeho stránku ve vyhledavači.
6) Aby to mohl udělat, musí ho k tomu přesvědčit titulek a popisek.
5) Aby ho titulek a popisek mohl přesvědčit, musí ho ve vyhledavači vidět.
4) Aby ho uviděl, nesmí před tím kliknout na jiný (asi výše umístěný) odkaz a na té stránce spokojeně zůstat.
3) Před tím musel položit dotaz, na který se Kamilův odkaz ve vyhledavači zobrazí.
2) Ještě před tím musí informaci, která ho zajímá, zformulovat do vhodného dotazu.
1) A ještě před tím musí mít zájem o onu informaci.

Kdekoli se ten řetězec může přerušit. Kdekoli v něm může být příčina Kamilovy chyby.

Kamilové ovšem dělají nejčastěji chybu v bodech 1 až 3. Je to patrné už z prvních slov jejich otázek, kterými tak často obesílají různá diskusní fóra: „Můj web se ve vyhledavači nachází na xté pozici… Vy se jdete podívat na www.google.com, není tam ani Kamilova stránka, ani žádné stránky nad ní. Je tam jen pole pro zadání dotazu a musí přijít člověk, nějaký dotaz zadat, a teprve pak se něco objeví.

Proto jsou lidé v SEO mnohem důležitější než stroje a proto tak zatvrzele říkám, že SEO není optimalizace pro vyhledavače.

Marek Prokop

Marek Prokop (1965)

Zkusím vám to trochu zkomplikovat. Kamil si také všiml, že výsledky, které jsou ve vyhledávačích nad jeho stránkou,  nejsou tak kvalitní jako jeho text. Co s tím?

Tohle je velmi častá stížnost mnoha „optimalizátorů“. Ve skutečnosti ale dokazuje, že kloužou jen po povrchu (pozicích) a podstatě SEO příliš nerozumí.

Kdyby totiž nad Kamilovou stránkou opravdu byly jen stránky nerelevantní a nekvalitní, pak by Kamil ve skutečnosti vyhrál. Lidé přece nejsou hloupí. Buď v takovém případě zkusí jiný dotaz, nebo si ty stránky nad ním proklikají, zjistí, že jim nejsou užitečné, a skončí na první užitečné, tedy na té jeho.

Zatímco popíráte význam SEO co by optimalizace pro vyhledávače, zdůrazňujete úlohu uživatelů. Takže pod SEO vidíte spíše optimalizaci pro hledající uživatele?

Víte, mně na názvu optimalizace pro vyhledavače vadí hlavně ta předložka „pro“. Ta v češtině označuje subjekt, v jehož prospěch se něco děje. A byť mohou vyhledavače ze SEO profitovat, v jejich prospěch asi SEO nikdo primárně nedělá. SEO každý dělá především pro svůj prospěch.

Jak vyhledavače, tak uživatelé jsou faktory, které je třeba vzít v úvahu. Uživatelé jsou ovšem zcela jednoznačně faktorem řádově významnějším. Má to několik důvodů, ten nejdůležitější jsem uvedl ve svém nedávném článku. Hledající uživatelé totiž předurčují a v podstatě i řídí chování vyhledavače.

Když chcete něco ovlivnit, jdete za tím, kdo tomu šéfuje. V případě vyhledavačů to jsou uživatelé.

A jak byste tedy SEO definoval?

Já v zásadě souhlasím s definicí SEO v anglické Wikipedii:

Search engine optimization (SEO) is the process of improving the volume and quality of traffic to a web site from search engines via „natural“ („organic“ or „algorithmic“) search results.

Ta definice sice není úplná, chybí v ní např. brandové nebo čistě informační cíle, ale jinak správně identifikuje hlavní cíl SEO: zvýšení objemu a kvality návštěvnosti z vyhledavačů. Jinými slovy, středem zájmu je počet uživatelů (traffic volume), které se vám podaří z vyhledavačů získat, a jejich využitelnost pro vaše obchodní cíle (traffic quality).

Kdybych dnes musel znovu vymýšlet překlad termínu „search engine optimization“, který je mimochodem v originále ještě idiotštější než v češtině, asi bych zvolil „optimalizaci nalezitelnosti na internetu“ nebo něco v tom smyslu. To by byl název, který by snad dokázal pár dalších let se ctí přežít.

Takže jste to byl vy, kdo vymyslel původní překlad SEO jako optimalizace pro vyhledávače?

Seznam.cz

Nevím. Na autorství českého termínu „optimalizace pro vyhledavače“ si nečiním žádné nároky. Ještě abych si je činil, když je to tak blbý termín. (smích)

Když jsem v roce 2001 psal pro Interval pravděpodobně první článek, který o SEO v češtině vyšel, musel jsem TO nějak nazvat. Vymyslel jsem tehdy „optimalizace pro vyhledávací a indexovací služby“. Krátce poté jsem začal používat termín „optimalizace pro vyhledavače“ a asi jsem nebyl sám. Nejspíš ho dost lidí vymyslelo nezávisle na mně, někteří možná i dřív.

Podle vás jsou tedy uživatelé pro SEO důležitější než vyhledávače. Jedná se o nový způsob chápání problematiky, nebo tak bylo SEO vnímané vždy?

Vždy tak SEO vnímané nebylo, ale někteří lidé ho tak vnímají už hodně dlouho. Já jsem si teď o Vánocích (poznámka: rozhovor vznikal začátkem ledna 2009) procházel všechny články, které jsem kdy o SEO napsal, a sám jsem byl dost překvapen, že popisují stejnou filosofii SEO od roku 2003, tedy už šest let. V jednom článku z roku 2003 jsem třeba napsal:

Kvalitní stránky, výborný obsah. Přesně to chtějí nalézat uživatelé a přesně to jim proto musí vyhledavače nabídnout. Ano, každý vyhledavač je jiný a jejich hodnotící algoritmy se neustále vyvíjejí. Všechny však směřují k jedinému cíli: nalézt a na prvních místech zobrazit stránky, které nejlépe uspokojí hledajícího uživatele.

Od této myšlenky se odvíjí celý obor moderní optimalizace pro vyhledavače. Nejde v něm o to ošidit vyhledavač technickými triky. Jde v něm o to vytvořit stránky, jejichž kvalita uspokojí uživatele a zároveň vyzařuje skrze vyhledavač ven. Proto Michal Illich, autor českého vyhledavače Jyxo, tvrdí, že dobré SEO je přítel vyhledavačů. Já dodávám, že je též přítelem uživatelů.

Šest let starý text, a přesto, když jsem před měsícem napsal v podstatě totéž, někteří lidé si klepali na čelo a mysleli si, že začínám nějakou revoluci.

SEO se nepochybně vyvíjelo a vyvíjí, ovšem u každého jednotlivce různou rychlostí. Vývoj oboru jako celku pak jen odráží, v jaké vývojové fázi se nachází většina jednotlivců. Česko muselo čekat až na rok 2005, kdy Seznam nasadil fulltext jako výchozí hledání. Do té doby nemělo SEO v češtině skoro smysl, a proto zde byl vývoj o 6 let zpožděný.

Když jsem začal před čtyřmi roky SEO školit, většina účastníků byla z mého pojetí v šoku. Dnes už jich většina v šoku není, takže je vidět, že svět doháníme. Mám z toho radost.

Jaký názor na SEO převládá dnes? Shodnete se s většinou ze svých kolegů? Je převládající názor u odborníků z ČR stejný jako názor světový?

Google

Neumím posoudit, jaký názor převládá. Ze všech lidí, kteří se SEO na celém světě zabývají, mám informace jen od pár desítek. Jednak to jsou přední zahraniční SEO bloggeři (Aaron Wall, Rand Fishkin a cca 10 dalších). S těmi se v názorech skoro úplně shoduji.

Pak to jsou lidé, kteří vyhledávání pojímají v širší perspektivě, jak oborové, tak časové. Třeba takový Peter Morville (informační architekt; jeho Ambient Findability opravdu doporučuji) nebo Eric Ward (link building). S nimi se nejen shoduji, ale navíc se od nich učím. S mými kolegy z H1.cz se také naprosto shodujeme a myslím, že se to vztahuje i na Dobrý Web Internet Infa. Rozumíme si i s představiteli českých vyhledavačů, Michalem Illichem, Dušanem Janovským a dalšími.

A s ostatními?

Za další SEO firmy nemůžu mluvit, ale myslím, že těch, které k SEO přistupují stejně jako já, už je i v ČR poměrně dost. Na druhou stranu vím, že mnohem víc jich pojímá SEO mnohem více úzce. To je ale většinou dáno tím, že to ve skutečnosti SEO firmy nejsou. Jsou to webdevelopeři, kteří navíc nabízejí i SEO, ale těžiště jejich dovedností stále zůstává v technické realizaci webů. Pak je pochopitelné, že akcentují jen určité, zpravidla technické, aspekty SEO, a nelze jim to mít za zlé.

Rozdíly mezi Českem a zahraničím padají na vrub jednak zpožděnému vývoji u nás a jednak rozdílům mezi Googlem a Seznamem. Seznam je u nás ve většině oborů významnějším vyhledavačem a zároveň jde „ošidit“ snáze než Google. Když k tomu přičtete tradičně horší vztah českých firem k zákazníkům, dostanete celkově méně kvalitní weby akcentující pozice v Seznamu na úkor ostatních faktorů. Je to sice krátkodobá strategie, ale dokud si dostatečný počet provozovatelů webů dostatečně silně nenabije hubu, asi se to nezmění.

Nemohu se zbavit pocitu, že právě úkol strojů (vyhledávačů) by měl spočívat v tom, aby dokázaly pomocí dotazu najít správnou odpověď. Ostatně tímto způsobem bychom si asi mohli definovat ideální vyhledávač.

Žádný takový ideální vyhledavač neexistuje a nikdy ani existovat nebude. Hlavní důvody jsou dva:

1) Vyhledavač může nalézt jen to, co někdo jiný napsal a zveřejnil. Proč myslíte, že Google investuje tak obrovské a zdánlivě nenávratné peníze do bezplatných publikačních služeb, různých API a podobně? Dělá to proto, že nedostatek veřejně přístupného obsahu je nejkritičtější limitující faktor úspěšnosti vyhledavače.

Mimochodem, toto byl i hlavní bod mé argumentace ve sporu s pány Jiřím Hlavenkou a Patrickem Zandlem. Oni učinili s vyhledáváním špatnou zkušenost, našli brak, který najít nechtěli, a usoudili, že příčinou je jakási tajemná optimalizace onoho braku. Jenže v drtivé většině případů je skutečnou příčinou neexistence kvalitnějšího obsahu, který by ten brak mohl ve vyhledavačích předběhnout.

Proč musí Google zemřít?

Koncem loňského roku se objevila poměrně přísná série článků diskutujících problematiku SEO. Ta také byla motivací pro vznik tohoto rozhovoru. Zájemcům, kteří chtějí okusit atmosféru, v jaké tento rozhovor probíhal, přikládáme jejich přehled:

Představte si, že by lidem chyběl hezký a zároveň praktický telefon, který by šel snadno ovládat dotyky prstů a správně by zobrazoval běžné webové stránky. Vy svou tezí o ideálním  vyhledavači říkáte, že v takovém případě není potřeba nic dělat, protože to má vyřešit ideální trh. Jenže trh sám nemůže vyvinout a vyrábět iPhone. Musí přijít konkrétní výrobce, objevit poptávku a odpovědět na ni optimálním produktem. To vše prostředky klasického marketingu.

V případě vyhledávání je klasický marketing nahrazen právě SEO. Vyhledavače mohou daty, která různými způsoby zveřejňují, pomoci odhalit poptávku, ale odpovědět na ni musí tvůrce webového obsahu.

2) Druhý důvod spočívá ve složitosti jazyka a lidského chování. Vyhledavač jako stroj, ale ani vyhledavač jako sebevětší firma, nikdy nebude dostatečně dobře rozumět potřebám stovek milionů velmi různých uživatelů a obsahu miliard dokumentů zabývajících se desítkami milionů různých témat. Nejspíš by nikdy nedokázal optimálně párovat potřeby uživatelů s dokumenty ani v případě, že by se jednalo o „dokonalé“ uživatele a o „dokonalé“ dokumenty. On ale navíc musí pracovat s chybujícími uživateli a chybujícími autory dokumentů.

Z tohoto pohledu tedy SEO plní roli jakéhosi tlumočníka. SEO konzultant vychází z nejlepší možné (neboť na rozdíl od vyhledavače úzce specializované) znalosti informací, které zpracovává, a znalosti uživatelů, kterým je informace určena.

Pokud to vyhledávač nedokáže, je nedokonalý, a pokud této nedokonalosti využívám (např. volbou klíčových slov a frází), je to v pořádku? Nedopouštím se už tak trochu podvodu?

Lidská společnost se dlouhodobě a docela konzistentně shoduje v názoru, že nástroje či metody nejsou sami o sobě příčinami negativních jevů. Tím mám na mysli onen otřepaný příklad nože, kterým sice můžete zavraždit manželku, ale jednak to většina lidí nedělá a jednak ten nůž není příčinou. Kdyby nože neexistovaly, manželé by asi vraždili manželky něčím jiným.

Se SEO je to podobné. Nepochybně jde použít k podvodu, ale většina lidí či firem ho k podvodům nepoužívá, protože podvody nejsou jejich cílem ani preferovaným prostředkem. Pokud ovšem nějaká firma chce podvádět, jistě snadno najde mnoho jiných nástrojů než SEO.

Mimochodem, vy jste svou otázku formuloval trochu manipulativně tím, že jste použil sloveso „využívat“. Kdybych chtěl manipulativně odpovědět, použil bych nejspíš sloveso „opravovat“. SEO opravuje nedokonalosti vyhledavačů, opravuje nedokonalosti lidského vyjadřování, opravuje nedokonalé webmastery.

Já ale manipulovat nechci. Klidně přistoupím na vaši hru s využíváním. Ani na tom totiž v principu není nic špatného. Každý úspěšný byznys je postaven na využívání nedokonalostí. Telekomunikační společnosti využívají nedokonalosti lidského hlasu , který není schopen překřičet Atlantický oceán. Výrobci telefonů využívají nedokonalosti telefonního vedení přenášet hlas bez koncových přístrojů. Výrobci baterií využívají nedokonalosti telefonů fungovat bez proudu.

SEO využívá nedokonalé schopnosti vyhledavačů obsloužit uživatele bez prostředníků.

Děkuji za rozhovor

Otázky za Zdroják kladl Martin Hassman. Fotografie pochází z alba společnosti H1.cz.

Má být SEO dále překládáno jako optimalizace pro vyhledávače?

Komentáře

Subscribe
Upozornit na
guest
39 Komentářů
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Anonymní
11. 3. 2009 14:31 smazal Martin Hassman, důvod: Hloupy pokus o vtip.
ma

Podle perexu jsem k tomuto clanku pristupoval s neduverou, ale mile me prekvapil!

Anonymní

U me stejne.

XYZ

Některé úvahy jsou mimo. Např.: "Kdyby totiž nad Kamilovou stránkou opravdu byly jen stránky nerelevantní a nekvalitní, pak by Kamil ve skutečnosti vyhrál. Lidé přece nejsou hloupí. Buď v takovém případě zkusí jiný dotaz, nebo si ty stránky nad ním proklikají, zjistí, že jim nejsou užitečné, a skončí na první užitečné, tedy na té jeho."

V tom je kámen úrazu. Já jako návštěvník webu nevím, které stránky jsou a které nejsou kvalitní. Zadám dotaz, vyhledávač nabídne výsledky a já se domnívám, že nejvýše umístěné výsledky hledání jsou nejrelevantnější (nemám důvod myslet si opak). Otevřu tedy první odkaz a zjistím, že jde o brak. Otevřu tedy druhý odkaz a tak pokračuji, dokud nenajdu kvalitní stránku. Vyhledávací služba samozřejmě vyhodnocuje počet návštěvníků, který přechází z vyhledávače na ty které stránky a na základě toho koriguje jejich pořadí. Pokud se tedy jako autor stránek nějak dostanu do čela žebříčku (placený upřednostněný odkaz, uvedením lákavých klíčových slov…), obvykle se takové stránky budou objevovat mezi top výsledky dostatečně dlouhou dobu. Lidé možná nejsou hloupí, ale prostě nemohou vědět, co najdou na odkazovaných stránkách dříve, než je navštíví :)

Anonymní

Ale někteří z těch, kteří si ty kvalitní stránky našli, na ně na webu publikují odkazy a díky tomu se postupně posunou výš. Samozřejmě, nebude to hned…

Anonymní

Podle me si ty dve uvahy nijak neodporuji.

Enti

Já v tom žádný kámen úrazu nevidím. Kamil se svými obsahově kvalitními stránkami získá spokojeného návštěvníka, který si navíc oddechne, že "konečně" našel ty pravé stránky a o to víc je bude mít rád ;-) A třeba na ně někomu pošle odkaz, dá si je do oblíbených stránek, del.icio.us apod.

MProkop

Rozlišujme stránky relevantní, tj. významově odpovídající na dotaz uživatele, a stránky kvalitní, tedy obsahující hodnotné informace. Zda je stránka kvalitní, opravdu z nalezeného odkazu obvykle zjistit nejde a je potřeba ji otevřít. Relevance stránky však často zjistit jde z jejího titulku či úryvku, takže klikat už není nutné.

Píšete, že vyhledavač "samozřejmě vyhodnocuje počet návštěvníků, který přechází z vyhledávače na ty které stránky a na základě toho koriguje jejich pořadí." Nevím, zda nějaký vyhledavač pokročil už tak daleko, aby uměl click streamy ve výsledcích vyhledávání použitelně analyzovat. Spíš si myslím, že ještě ne. V žádném případě ale nepočítá jen prostou míru prokliku na odkazy. Ta by totiž hodnotila jen práci vyhledavače (řazení výsledků a konstrukci titulků a úryvků), nikoli kvalitu či relevanci nalezené stránky.

Díky za komentář.

benzin

Dobra polovina tohohle clanku vyvraci tezi, ktera ale proste neplati. Tvrdim ze v zadnem pripade neni pravda, ze vetsina lidi zabivajici se SEO (at uz na jakekoli urovni) maji v prve rade na mysli dobre umisteni v search enginu. Ono to uz vychazi z prosteho prani technicky nevzdelaneho zakaznika, ktere zni "jeste to udelejte tak, aby nas lidi nasli a obednavali si u nas."

Takze o cem tenhle clanek vlastne je?

Anonymní

Jestli problem nebude v tom, ze clovek znaly pravopisu z Vasich stranek v hruze prchne po precteni nekolika vet …

Hoween

O tom, že jen SEO konzultanti tomu všemu rozumí a proto objednávejte ještě dnes, při objednávce do 20-i minut obdržíte navíc 50% SEO zdarma.

Optimalizace je především pro vyhledávače. Protože když dá vyhledávač můj web na patnáctou stránku, nikdy jí uživatel nenajde. Řada stránek, které předbíhají ve vyhledávačích tu skutečně hodnotnou, je nekvalitních. Když hledám info o nějakém městě, jsou to shity od cestovek, hotelů a podobných. Když hledám datasheet produktu, jsou na prvních pozicích desítky stejných e-shopů. Relevantní informace žádné. A můžu se ve vytváření "toho správného SEO" třeba přetrhnout, vždycky budu stát proti těm, kteří mají plnou hubu optimalizace pro uživatele a na druhé straně "konzultují pro cestovky" jako o život.

Jiří Bureš

No sláva! Oblíbený argument s městem. Já si právě zkusil zadat asi desítku českých a moravských měst do Google a všechny dotazy na prvních místech vracely užitečné informace (odkaz na oficiální stránky, info z Wikipedie, oficiální stránky regionu, fotogalerie atp.). I ta "nešťastná" Praha vrátila hezké výsledky.

cleb

Tak si zkuste najít třeba recenzi na nějaký určitý mobilní telefon. To je přes nános stejných a nekvalitních eshopů téměř nemožné.

Jiří Bureš

Já o voze, Vy o koze. Ale dobrá, teď se tedy bavme zase o mobilech.

Na Google dávám třeba *htc cruise* a prvních 8 odkazů je na recenze resp. odborná diskuse k telefonu. Pak zkouším další tři telefony. Tam je to pravda horší, ale zhruba polovina odkazů je zase na recenze, fóra nebo oficiální stránky výrobce/dovozce. Opravdu v tom nevidím zásadní problém.

Odpoutejte se od mýtů, které jste někdy zaslechli!

mekele

A neresite oba nahodou na hlavu postavene situace? Nemel by vas dotaz byt "htc cruise review"?

Jiří Bureš

Samozřejmě. Ale chtěl jsem, aby si můj předřečník v následném komentáři "naběhl na vidle". ;-) Rozumně uvažující hledající samozřejmě položí dotaz trochu jinak (ne jen "Praha" nebo "Nokia 6210", i když jsme si právě ukázali, že i tyto dotazy dávají docela rozumné výsledky). A obvykle dotaz postupně precizuje, aby našel co hledá. Normalní lidé hledají proto, aby něco našli, ne aby mohli mlátit odborníky na SEO po hlavě nesmyslnými výsledky.

cleb

Běžný uživatel samozřejmě zadá jen "Nokia 6210". Dále bude samozřejmě recenzi chtít v češtině (i já jsem chtěl recenzi v češtině, abych např. věděl, jak je to s lokalizací atd.)
Zkoušel jsem to teď hledat, a je vidět, že google, seznam i live od té doby udělali zase velký krok v odstraňování spamu. Teď už se mi našly relevantní výsledky. Před asi dvěma měsíci, když jsem hledal recenzi, vypadaly výsledky všech vyhledávačů asi jako teď ty z cuilu – tam ještě nezareagovali.

Anonymní

SEO je naprosty *** a neexistuje. Search Engines, jako je Google zadnou „pomoc“ or (l)usera nepotrebuji a aktivne se takove „pomoci“ brani. Jediny zpusob, jak mit stranky dlouhodobe na prvnich pozicich na urcite dotazy je nabidnout opravdu kvalitni texty, popisky stranek, titulky stranek, pristupnost, vhodnout semantiku a soulad se standardy, pricemz jako (l)user musite doufat, ze nikdo pred vami jeste nebyl uspesnejsi. Zalezi zejmena na textovem obsahu, bohatem na pokud mozno maximalni objem slov. Napiste si program, ktery bude prochazet clanky a pocitat unikatni slova. Opakovani – hloupost.

11. 3. 2009 14:30 redakčně upravil Martin Hassman, důvod: Vulgarni prispevek.
stoural

"Jediny zpusob, jak mit stranky dlouhodobe na prvnich pozicich na urcite dotazy je nabidnout opravdu kvalitni texty, popisky stranek, titulky stranek, pristupnost, vhodnou semantiku a soulad se standardy,"

Ano, a tohle vsechno se shrnuje pod termin "SEO".

Anonymní

Ano, a tohle vsechno se shrnuje pod termin "SEO".
pfff, to si myslis ty. SEO is the process of improving the volume and quality of traffic to a web site from search engines via "natural" ("organic" or "algorithmic") search results.

Anonymní

*** mam tech par sekund momentalne navic ti to i prelozim, abys priste vedel co je to SEO.

SEO je proces vylepsovani mnozstvi a kvality trafficu na webovou stranku z vyhledavacich enginu „prirodnimi“ („organickymi“ ci „algoritmickymi“) vysledky hledani.

11. 3. 2009 14:30 redakčně upravil Martin Hassman, důvod: Vulgarni prispevek.
Anonymní
11. 3. 2009 14:56 smazal Martin Hassman, důvod: Tentyz duvod.
Anonymní
11. 3. 2009 15:01 smazal Martin Hassman, důvod: Tentyz duvod.
mekele

Na novinky.cz zavedli diskuse jen pro registrovane, tak jste se panove prisli vyradit sem? ;)

Edhelka

A není zrovna toto SEO? Nebo přinejmenším jeho základ?
Pokud možno maximální počet slov? Co to je za blbost? Ty, když máš stránky třeba o banánech chceš, aby ti chodili z vyhledávačů lidi na dotaz "ministerstvo financí"? Jasně že má smysl používat různá slova pokud jde o synonyma jiných relevantních klíčových slov, ale není to obecně zásada psaní jakéhokoli textu, aby byl stylisticky kvalitní?
Smyslem SEO není přivést na web maximální počet návštěvníků, kteří si prohlédnou titulní stránku a zdrhnou. Dobré SEO se snaží cílit na konkrétní lidi s konkrétní představou, ale to je zřejmě pro někoho, kdo to vnímá jako hon na pozice, nepředstavitelné.

Ještě k předchozím
XYZ (7:53): Takhle se teda lidi nechovají. Zadají dotaz, něco jim vyjede, prohlédnou si titulky a popisy (úryvky) odshora dolu a klikají na co chtějí. Ne v pořadí první, druhý, třetí apod. Když se jim nelíbí nic, zpřesní dotaz.

Když už SEO tak nenávidíte a vidíte v článku snahu si finančně přilepšit, tak aspoň argumentujte rozumně a ne jako děti v mateřské školce.

Anonymní

Pokud mam stranku na ktere prodavam cokoli, chci aby mi tam chodili vsichni a klidne treba i po zadani dotazu ministerstvo financi, proc ne, jist musi kazdy.

Anonymní

Nebude někde ke stažení nebo nahlédnutí plná verze?

Jiří Knesl

Jak tak pročítám diskuzi, je vidět, že už novinky zavedly tu registraci a trollové se posunuli (mimojiné) na Zdroják.

Filosof

>> Má být SEO dále překládáno jako optimalizace pro vyhledávače?

Ano, protože klienti si na to zvykli a rozšíření nového pojmu zabere přinejmenším dalších pár let..

Anonymní

Ne, protoze chyba se musi napravit ihned po jejim zjisteni, jinak muze zustat nevyresena a to prave kvuli hlupakum – jejim siritelum. Kdysi vsichni lide verili, ze Zeme je placata. Komu to prospelo?

MProkop

Já bych počkal, až se ujme nový termín v angličtině. Nemusíme být ve všem první :-)

Hanz

Vážení divím se, že všichni H1 baštíte její obchodní politiku. Samozřejmě, když se trh SEO vyprázdnil a o jejich předražený produkt už není zájem, je nejvyšší čas zavelet k jeho zavržení, kritice, a vymyšlení nového virtuálního produktu. Kritika SEO, kterou můžeme už pár měsíců ze strany H1 pozorovat je samozřejmě jen přípravnou palbou na nějaký blábol typu "přístupnost 2", pro který H1 přes jeho iracionalitu zblbne řadu lidí (á la přístupnost = ekonomické šílenství).

MProkop

Dobrý den,

díky za názor. Můžete prosím upřesnit, jakou kritiku SEO myslíte? Ze strany H1.cz jsem si za posledních pár měsíců žádné nevšiml, ale mohlo mi něco uniknout.

Jinak ovšem máte pravdu, že se SEO dále vyvíjí. Jednak je to dané tím, že jsme teprve na začátku a všichni se ještě učíme, a jednak tím, že se proměňuje prostředí, ve kterém lidé vyhledávají. Nyní například už i v Česku stoupá význam nalezitelnosti v sociálních sítích, mapách apod. To vyžaduje nejen nové metodické postupy SEO, ale i nový pohled na kontext, ve kterém jsou informace nalézány.

Proto je, ostatně, SEO tak vzrušující obor. Kdyby se v něm už nebylo co nového učit, přestalo by mne bavit.

asdf

SEO bude vždycky optimalizace pro vyhledávače (prostě to je význam zkratky), pokud chcete zavést termín optimalizace pro uživatele, proč si nevymyslíte nové jméno a novou zkratku?

MProkop

Zkratka SEO ovšem neznamená optimalizace pro vyhledavače. Znamená search engine optimization, což je termín s poněkud nejasným významem. Neznalý člověk by si ho nejspíš vyložil jako optimalizace vyhledavačů, což ale jeho skutečnému používání vůbec neodpovídá.

Český termín optimalizace pro vyhledavače se sice zdá být jasnější, ale bohužel je také nejednoznačný, mj. proto, že neříká, co se optimalizuje pro jaké vyhledavače. Před pár lety na tom totiž nezáleželo (v úvahu připadaly jen webové stránky a jen internetové fulltextové vyhledavače), ale dnes už na tom záležet začíná a zítra již to bude velmi důležité. Co třeba optimalizace nalezitelnosti motorestu palubním počítačem auta — bude to SEO nebo nebude?

Myslím, že hledat náplň a smysl nějakého oboru v doslovném významu jeho názvu nikam nevede. Vždy je rozhodující skutečná náplň oboru, tj. co opravdu dělají lidé, kteří svou profesi resp. specializaci označují příslušným názvem.

Pokud jde o optimalizaci pro uživatele, tou se zabývají jiné obory — informační architektura, použitelnost (usability), user experience design atd. Některé z nich mají se SEO zčásti společné teoretické základy (hlavně informační architektura), ale myslím, že hranice mezi nimi a SEO je v praxi dostatečně zřetelná.

smal

Co to je za blabol? Ja nevim, proc porad vnucujete myslenku, ze termin SEO je nejasne prelozitelny? Ten termin je naopak prelozitelny s velmi jasnym vyznamem (optimalizace pro vyhledavace) pro kazdeho, kdo si nemusi lhat do kapsy.

Chapu, co se tim snazite rict, ale zkuste teda za timhle terminem udelat caru, misto retrospetkivniho predefinovavani jeho vyznamu! Pak s vami nebude polemizovat ani Dvorak, ani Hlavenka, ani Zandl…

MProkop

Je-li termín SEO tak jednoznačně přeložitelný, zkusme to obráceně. Jak byste do angličtiny přeložil spojení optimalizace vyhledavače? A proč zkušení překladatelé z angličtiny Roman Skřivánek a Dana Balaštíková v českém překladu knihy Search Engine Optimization: An Hour a Day od Jennifer Grapponové a Gradivy Couzinové (Zoner Press, 2007) několikrát překládají search engine optimization jako optimalizace vyhledávacích strojů?

Pokud cítíte potřebu udělat za termínem SEO čáru a definovat nový, můžete tak samozřejmě učinit. Máte-li v oboru dostatečnou mezinárodní autoritu, možná se Vám to povede. Já tu potřebu nemám a zřejmě ji nemá ani jeden z nejuznávanějších zahraničních autorů prací o SEO Rand Fishkin, který 24. 11. 2008 v článku Oh My God! Search is Changing Forever! SEO is Doomed! Run for the Hills! napsal:

SEO remains, at its core, remarkably similar to what it was in 2002:

1. Make pages accessible
2. Target with keywords that searchers employ
3. Build content that users will find useful and valuable
4. Earn editorial links from good sources

Jestliže jsou náplní profesionálního SEO tyto čtyři základní úkoly již minimálně od roku 2002, proč bychom měli v roce 2009 něco předefinovávat?

A ještě jedna poznámka. Pánů Dvoraka, Hlavenky a Zandla si vážím, ale upřímně řečeno, jejich názory na SEO jsou mi ukradené stejně, jako by mi byly ukradené názory nositele Nobelovy ceny za fyziku na polymetrii v Máchově Máji.

Jan Z Rokycan

Kdyz se na to podivame ze sirsiho hlediska od sameho zacatku se melo jednoznacne rict, jaky kod se bude prohlizeci podporovat. Pokud by byly dany striktni pozadavky, jak je nutne stranku „kodovat“ cela SEO by byla zbytecna. Vyhledavaci servery jako takove jsou vlastne nedokonale naprogramovane, kdyz neumi vyhodnotit stranku jako podvrh (zname vsichni mnoho konkrtenich prikladu). Pokud by bylo vse jak ma byt, neni zadne SEO potreba. Cele SEO je vlastne o prizpusobeni web stranky pro to, aby vyhledavaci servery vyhodnotili stranku na nejlepsi pozici, coz uz samo o sobe zavani cimsi nekalym. Prusvih je, ze cele SEO vzniklo spise z popudu „lehkeho financniho zisku“ nez z toho, mit kvalitni web stranky. Dnesni vyhledavace se bohuzel cim dal casteji ridi heslem, zaplat a budes na dobrych pozicich a tim je vse dane. Kdo se v oblasti SEO a upravy webu pohybuje delsi dobu, jiste mi da za pravdu, ze napriklad seznam.cz si z teto cinosti udelal velmi lukrativni byznys. O propojenosti seznamu a znamych optimalizacnich firem se radeji nebudu vyjadrovat vubec, to by bylo na dalsi diskuzni forum. Dalsim nesvarem z hlediska vyhledavacu (tzv. nadnarodnich – google) je cenzura web stranek. Zkuste si vyhledat nejaky vyraz a pak stejny vyraz zkuste vyhledat treba pod US IP adresou. To teprve zasnete nad uplne rozdilnymi vysledky. Zaverem bych popral vsem tvurcum webu, aby v budoucnu nebyla tvorba webu svazana nesmyslnymi pravidly (jak byt na prvnich pozicich ve vyhledavacich), ale aby se webove stranky stranky tvorili prevazne z toho duvodu, aby se uzivatel dostal, co nejsnaze k informaci, kterou hleda a tvorba stranek byla jak z grafickeho tak „koderskeho“ hlediska vetsi zabavou a ne otrocinou jako dnes.

Komar.Jiri

Článek pěkně shrnuje to co by si mělo uvědomit většina klientů co chtějí, aby na jejich web někdo přišel, bohuže pořád nacházím lidi, kteří si myslí, že postačí cosi udělat se stránkou a budou nahoře. A já jim pořád říkám nahoře budete, až informace z webu budou kvalitní a zajímavé. Zatím je to marné, ale doufám obrat.

Enum a statická analýza kódu

Mám jednu univerzální radu pro začínající programátorty. V učení sice neexistují rychlé zkratky, ovšem tuhle radu můžete snadno začít používat a zrychlit tak tempo učení. Tou tajemnou ingrediencí je statická analýza kódu. Ukážeme si to na příkladu enum.

Pocta C64

Za prvopočátek své programátorské kariéry vděčím počítači Commodore 64. Tehdy jsem genialitu návrhu nemohl docenit. Dnes dokážu lehce nahlédnout pod pokličku. Chtěl bych se o to s vámi podělit a vzdát mu hold.